Feel Alive.

Termék keresés:
Kézben tartott feketékAz ev elso feketesugere marcius 10-en
Szerző: Hernyák Aurél

Egy rövid márciusi próba után eddigi pergető szenvedélyem két új irányt vett. Március óta nem tudok elszakadni a feketesügerek horgászatától, és ezt a szenvedélyemet csak erősíti egy frissen megtanult technika. Multi-orsós felszereléssel pergetek rájuk, sőt, már nem is csak a feketékre...

Koratavaszi pergetés?

A hosszú és kemény tél hatására tavainkat és folyóinkat jégpáncél tette hozzáférhetetlenné egészen február végéig. Ezzel szertefoszlott minden reményem, hogy a 2012-es évet csuka-, süllő- és némi balinpergetéssel kezdhetem, legalábbis a tilalmi időszakok lejártáig. Az rendben is van, hogy a jövő ragadozó-generációinak érdekében védjük kedvenceinket, de mit tegyen addig egy pergető horgász, amíg kedvenc célhalai „fajfenntartanak”? Ha meggondolom, él itt egy olyan halfaj, amelynek horgászatára a világ horgászcikk gyártásának jelentős része épül, és – bár nem őshonos a kontinensen – szép számú és jókora egyedsúlyú példányok úszkálnak belőle a hazai vizekben is. Ívási ideje késő tavaszra esik és a szakirodalom szerint a nagyobb egyedek kifogásának esélye az ívási időszak előtt magasabb, mint máskor. Zömök testalkat, kitűnő harci szellem és túlméretezett száj a fő jellemzői újdonsült – szezon előtti – célpontomnak. LMB, a világhírű „nagyszájú”, azaz fekete sügerek, szép mintázatú, nagytestű példányok, ráadásul mindössze negyvenpercnyi autózásra a házunktól. Nem maradt más hátra, mint megfelelő felszerelést találni a feladathoz.

ballistic_t3Az ideális kombó

A Daiwa egy új, japán fekete sügeres széria alapján készült rövid pergető botokból álló botcsaládot dobott a piacra Generation Black néven. A pálcák egy része peremfutó, másik fele multis, baitcaster orsós használatra készült. Egy baitcaster multis változatot választottam közülük ¼ –1 uncia (7-28 g) dobósúllyal az előttem álló kihíváshoz azzal a hátsó szándékkal, hogy ez a pálcát később majd csuka- és süllőhorgászatra is tudom használni. A Twitchin’ Stick elnevezésű verzió mellett döntöttem, mert ahogyan a neve is elárulja, ennek spicce elég merev ahhoz, hogy belepöccintgetve vezessünk jerk- és crankbaiteket, akár felszíni csalikat vele. Az ehhez szükséges merevség pedig elegendő lehet a dobósúly határokon belül gumicsalis módszerekhez, texas- és carolina rigek, de jigfejes csalik megfelelő vezetésére is. A bot karakterének köszönhetően tehát a szóba jöhető technikák és módszerek elég széles palettájáról választhatok, akár fekete sügereket szeretnék egy rövid fotózásra invitálni márciusban, vagy épp augusztusban, de akár a későbbi süllőzések vagy csukázások alkalmával is.

Mióta először láttam a profi amerikai és japán feketesügér-horgászokat, azóta szerettem volna multis, baitcaster felszereléssel horgászni. Bár a multis pergetés a peremfutó orsós horgászatnál több tanulást, odafigyelést és gyakorlást igényel, muszáj, hogy nyújtson valami kézzelfogható, komoly előnyt a másikkal szemben, különben a profik nem ezt használnák majdnem mindig. Szerettem volna saját magam is megtapasztalni a különbséget, és megérteni, miből adódik a multis felszerelés erőfölénye. Az erre ideális multiorsót sem kellett sokáig keresnem. Az első gyári fotók megjelenése óta vágytam rá, hogy kipróbáljam a T3 Ballistic-ot az összes új fejlesztésével, T-WING zsinórvezető rendszerrel és a MAGFORCE 3D-vel, annak 60 különböző beállítási lehetőségével. Bár csak rövid ideje horgászom multival is, úgy éreztem, remekül kézre áll és a botra is passzol, tökéletesen rásimul a nyélre. Innen többé nem volt visszaút. Tudtam, hogy a lakhelyemhez közeli fekete sügeres régi kavicsbányatavak vize kristálytiszta, ezért magától értetődő volt a Hyper Sensor fluorkarbon zsinór használata. Nem csak azért, mert előkezsinórként már korábbról jó tapasztalataim voltak, hanem azért is, mert a baitcaster multi lehetővé tette a viszonylag merevebb, vastagabb fluorkarbon zsinór használatát főzsinórként, így esélyt adott arra, hogy teljesen láthatatlan maradjak – zsinór tekintetében legalábbis – a nagyszájúak számára.

Bubble_shrimp_szoknyas_jigenCélkeresztben a nagyszájúak

A tavakon tett első kísérletem március 3-án teljes kudarcba fulladt. A kora tavaszi napos időben a csukák ívásra készülődtek a partmenti sekély vízben, de a feketesügerek nyomát sem lehetett látni. Gyanítottam, hogy még a mélyebb területeken tartózkodnak, de azok java a partról elérhetetlen volt számomra. Ezzel együtt egész nap gyakoroltam a dobást az új felszereléssel egy olyan barátom segítségével, aki régi rajongója és nagy tudora a multis pergetésnek. Bár aznap nem fogtunk halat, úgy éreztük, hamarosan vissza kell térnünk, mert a napos idő nagyon gyorsan be fogja indítani a feketék ösztöneit.

Egy hét múlva ismét ott álltam a parton – egy másik horgász cimborámmal –, és a halak keresésére indultunk. Ismét napos időnk volt, a szél sem fújt, de az előrejelzés másnapra egy hidegfront betörését ígérte. Öt teljes órán át kerestük a fekete sügereket, míg végül megtaláltuk, merre vannak. Érdekes volt megfigyelni, ahogy egy elsüllyedt fatörzs világosszürke ágai körül egy nagyobb csapat forgolódott. A sötétebb, mélyebb részen rejtőzködtek, de időről időre kiúsztak a sekélyebb, napsütötte foltokra. Eljött végre a mi időnk. Egy Daiwa Bubble Shrimp gumirákot tűztem a jigre, és már repült is be a fa törzse mellé. Kifejezetten lassan, a magasra emelt botspicc apró pöccintéseivel vezettem a part felé a csalit, amikor a várva várt kapás minden előzmény nélkül, géppisztoly-sorozatszerű ütések formájában megérkezett. Leeresztettem a spiccet, kivárva, majd egy határozott, lendületes bevágással megakasztottam a valahol a sötét mélységben meginduló sügeret. Pokoli harc kezdődött, a fa alól kihúzott hal a part felé indult, hogy a nádtorzsák menedékét keresse. Hála a bot gerincének, az utolsó centiken el tudtam fordítani a sügeret a torzsáktól, de a szép ívben hajló, matt fekete blankon érezni lehetett, hogy maradt még benne bőven tartalék. Halam ezután a mélybe tört, de a T3 Ballistic fékje adott neki némi zsinórt. Időközben gyorsan lazítottam rajta kicsit , hogy a zsinór és a csomók ne kapjanak túlzott terhelést a fárasztás során, hisz az akadályokkal tűzdelt terep megkívánta kíméletlen közelharcon már túl voltunk. Végül a parthoz húztam a jókora feketesügeret, megragadtam alsó állkapcsát és boldogan kiemeltem a vízből. Végre megtaláltuk őket, és meg tudtam fogni egy szebbet az új baitcaster felszerelésemmel!

A fárasztással persze megzavartuk a hely nyugalmát, ezért rövid szünetet tartottunk, és adtunk a halaknak is pár perc pihenőt. Eközben egy Megabass Bait-X wobbler karikáját fűztem a kapocsba. Szándékomban állt a botot a nevének megfelelő módszerrel is kipróbálni, ezért hosszabb szünetekkel tarkított rövid pöccintésekkel, húzásokkal vezettem a műcsalit a fatörzs mellett. Amikor a wobblerem már egészen a part közelében járt, arra gondoltam, ez most nem fog működni. Ám hirtelen – polárlencsés napszemüvegemen keresztül jól láttam – egy hatalmas fej tűnt fel a mélyből. Szinte függőlegesen emelkedett a sügér a csali után, kitátotta a száját, és beszippantotta a Bait-X-emet. Hála annak, hogy láttam is a kapást, nem csak a boton érezhettem, magabiztosan vágtam be, és átadtam magam a fárasztás örömének, mert alkalmi ellenfelem gyors volt és igen agresszív. A ragadós horgok – ezen a wobbleren külső szakállas hármashorgok vannak – biztosan tartottak, és egy újabb jó feketesügeret fogtam ki a Generation Black Twitchin’ Stick bot és T3 Ballistic orsó együttesével.

Az első sikeres bevetése óta ez a kombó számtalan naygszerű horgászélménnyel ajándékozott meg az elmúlt hat hónapban, a feketesügér-pergetés módszereinek legjavát próbáltam vele, és bizony állta a sarat. A botra később próbaként egy kerek multiorsó, a Daiwa Millionaire is felkerült, azzal is bizonyított. Nem volt zavaró a kerek, magasabb orsóház, az egyensúlya, a használat kényelme nem változott. Vérszemet kapva a kifejezetten nagynak és erősnek tartott Daiwa Z2020-at, az egyik csúcsmodell alacsony profilú baitcaster orsót is rátettem, és – noha ez addigra már nem lepett meg – azzal is ideális párost alkotott. Ugyan nem számoltam, hány halat fogtam vele eddig, de a legemlékezetesebbeket, két felszíni csalival fogott – farokúszó tövéig mérve 40 centis, közel két kilós – feketesügerem emlékét is a matt fekete Twitvhin’ Stick-hez köthetem.

Szerelem első dobásra

Megabass BaitX twitchelveVisszagondolva első benyomásaimra, meglepett a számomra új felszerelés nagyfokú közvetlensége és érzékenysége, amivel a zsinór végén mozgó különféle csalik mozgását, a meder változásait közvetítette, pedig nem is fonottal horgásztam, hanem fluorkarbon zsinórral, végig az elmúlt fél év során. A bot nagyon kézre álló, könnyű, de igen gerinces, spicce pedig gyors és kellően merev. Ennek köszönhetően jóval szélesebb az alkalmazhatóság köre, nem kell leragadni a wobblereknél. Az egyrészes bot szállítása sem okozott komoly problémát, pedig higgyék el, nincs nagy autóm. A baitcaster multis pergetés – hosszú évek kizárólag peremfutós horgászata után – pedig bizony komoly tanulást igényel, és ez is csak úgy működik, mint oly sok más dolog az életben: annyit kaphatunk tőle, amennyi energiát belefektetünk. Igen, mindent előröl kell kezdeni. Igen, sok lesz kezdetben a félresikerült dobás, akkor is, ha tapasztalt pergető horgász vág bele a multizásba. Készül sok szép gubanc. Azonban gyakorlással gyors fejlődés érhető el, és néhány nap után kellemes meglepetéssel konstatálhatjuk, hogy alakul a technikánk. A felszerelés nagyon közvetlen és pontos. Meg kell hagyni, a T3 Ballistic-kal piszok jó érzés dobni, még nekem, kezdő multisnak is. Használtam ¼ unciás, azaz 7 grammos jiggel is, ami a bot dobósúly tartományának alsó határa, de a MAGFORCE 3D rendszer megfelelő beállításával az orsó ezzel is elbánt, és az igen finom szerelék aznap két jó sügeret is hozott. A kristálytiszta vizű bányatavakon a fluorkarbon zsinór, mint főzsinór használatával mintha egy álom vált volna valóra. A T3 Ballistic könnyedén, és problémamentesen kezeli a merevebb anyagú zsinórt, és az általa nyújtott előnyök nemcsak feketesügér-horgászat esetén kamatoztathatók, hanem egyéb tiszta vízi pecáknál, balinozásnál, süllőzésél, csukázásnál és így tovább.

Határozottan: IGEN

Ha adhatok egy tanácsot azoknak, akik szeretnének megpróbálkozni a baicaster-multis pergetéssel, keressenek egy olyan horgásztársat, aki tapasztalt multis horgász. A multisok boldogan átsegítik majd  a kezdő lépéseken és – ahogy magam is megtapasztaltam – nagyban lerövidítik a tanulás kezdeti szakaszát, megóvnak rengeteg gubanctól, a rossz  beidegződések okozta túlzottan rövid dobásoktól, csalódásoktól, kudarcélménytől. A baitcaster multis pergetés remek szórakozás és nagyon hatékony módszer, próbálják ki. Természetesen ez a műfaj nem csak feketesügerekről szól, de én most rájuk koncentráltam elsősorban a Generation Black botok tesztelése során. A feketéhez mégiscsak a fekete megy a legjobban.